E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Friday, March 29, 2013

Life as a student

Assalamualaikum.....

Hehehe...."sibuk"...klishe sangat alasan tu kan. Tapi.....itulah alasan yang sebetulnya. As you all know...atau mmg tak tahu langsung pun pasal saya kan. Actually saya dah mula bergelar student semula sejak 11.3.2013. Alhamdulillah, saya dapat tawaran sambung belajar dari JPA. Tawaran ni saya kira rezeki terbesar buat saya pada tahun 2012 sebab rezeki dari ALLAH tak semestinya berbentuk wang ringgit kan. Rezeki boleh datang dalam pelbagai bentuk seprti kesihatan yang baik, keluarga dan rumahtangga yang aman damai, anak2 ayang soleh dan solehah dan macam2 lagi lah kan. Walaupun saya dapat Hadiah Latihan Persekutuan ni pada tahun 2012, tapi HLP ni untuk tahun 2013. So, saya start belajar pada bulan Mac yang lepas di UItM Shah Alam di peringkat Sarjana atau omputih kata Master in Commercial Law. So kat sini saya nak story mory sikit perasaan, pengalaman dan kisah hidup saya selepas bergelar pelajar ni.....

Mula2 sekali saya nak cerita perbezaan2 ketara yang  saya alami semasa bergelar student:

1. Heheheh...rasa macam lebih muda pulak sebab joint dan bergaul dengan ramai student2 muda (perasaaaaannnn)

2. Seronok dapat baucer buku BBIM. Kalau kerja tak dapat kan.....

3. Dapat kad matriks, so boleh dapat diskaun untuk banyak benda macam tengok wayang dan naik transport awam

4. Kena banyak jalan kakiiii...sebab uitm ni susah nak dapat parking dekat2. 

5. Kena banyak naik tangga. Sana sini tangga sebab uitm ni banyak sangat bangunan atas bukit. Dah la lif tak banyak...dulu masa kat ofis, tingkat 1 pun naik lif.....

6. Kena duduk jauh dari family (uwaaa!!, yang ni tak best)

7. Oleh kerana saya ni matured student, macam dpt keistimewaan sikit. Contohnya masa beratur nak beli ayam goreng Uncle Bob kat depan Kolej Mawar. Walaupun nama saya lambat lagi dalam que, tapi kakak tu dgn baik hatinya bagi saya dulu (maybe dia ingat saya pensyarah kot.....)

8. Keadaan saya ni of course  perlu dibezakan dengan student biasa kan sebab saya ni dah kerja dan sekarang cuti belajar bergaji penuh and plus dapat elaun lagi. Hehehehe...bab ni yang best. Alhamdulillah la sebab saya tak rasa susah seperti saya belajar masa peringkat Ijazah Sarjana Muda dulu.

9. Bila dah kerja, dan ada pengalaman kerja, then sambung study dalam bidang yang sama, saya rasa kelebihannya adalah kematangan umur dan pengalaman mengubah diri kita menjadi seorang yang lebih komited dan bertangggungjawab. Saya dapat rasakan saya lebih fokus dalam study saya berbanding masa undergraduate dulu. Hopefully saya akan berjaya dengan keputusan yang lebih baik. 

Okeylah....jam dah tunjuk pukul 12.46  tengah malam. Mata dah mengantuk. Esok saya akan drive awal pagi balik ke Ipoh. Saya stop kat sini dulu dan insyaallah ada kesempatan saya akan menulis lagi. 


No comments: