E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Wednesday, March 13, 2013

Pelajar semula.....

Assalamualaikum semua.....

Just to share, bermula 11.3.2013 saya secara rasminya memegang gelaran sebagai pelajar semula. Sepanjang minggu pendaftaran memang mcm tersiksa la jugak sebab saya buat semua secara sendiri dan sorang2. Suami tak dapat cuti dan everything pulak baru bagi saya. Masa hari Isnin yg lepas iaitu hari pendaftaran saya dah macam masuk acara treasure hunt jek. Memusing satu universiti sebab nak hantar semua dokumen2 dan dapatkan pengesahan penerimaan dari semua tempat yang saya kena pergi tu.  kalau suami saya ada, at least dia boleh bawa kereta dan turunkan saya di depan pintu tempat tu dan saya pergi submit dokumen tu kejap. Ini tak....dah lah parking susah. Dah dapat jauh pulak. so saya terpaksa menapak la walaupun lutut ni rasa macam dah nak tercabut. Saya berazam nak siapkan urusan pendaftaran tu hari yang sama sebab malas nak berulang2 datang awal2 ke universiti. Al maklumlah kelas untuk pelajar master akan hanya mula pukul 6.30 ptg, so buat apa nak datang awal pagi kan.

Peristiwa hari pendaftaran yang betul2 menggoyahkan keazaman saya hari tu adalah bila saya lupa kat mana saya parking kereta. Dah lah bangunan tu terletak kat tempat yang paling tinggi dalam universiti tu dan kena naik turun tangga dan turun bukit semua. Saya cuma tersilap pilih tingkat bangunan yang saya patut keluar selepas naik lif. Sepatutnya saya turun di level 2 tapi saya turun di level 1. Jadi memang menggagau la saya cari kereta dalam kepanasan matahari yang betul2 tegak di kepala masa tu. Masa tu rasa mcm dah nak give up. Selepas bertenang kejap, saya pun mcm flashback jalan yang saya mula2 ikut masa datang ke bangunan SAAS tu. Akhirnya....lepas hampir 40 minit berjalan, turun naik bukit, turun naik tangga saya jumpa semula dgn kereta saya....sangat2 bersyukur sangat waktu tu. Alahamdulillah akhirnya tepat pukul 5 petang saya berjaya juga mendaftar di IPSIS.

Kelas pun dah start. Walaupun kadang2 terfikir macam....'ish,tak ada susah cari susah', tapi sebenarnya rasa seronok belajar semula lebih kuat dari rasa susahnya nak belajar. Saya berazam untuk berusaha sebaik mungkin di dalam tempoh pengajian kerana saya nak tebus kembali dan perbaiki kelemahan dan kemalasan saya semasa belajar di peringkat ijazah sarjana muda dulu. Pengalaman, kematangan usia sebenarnya banyak mengajar, mendidik kita menjadi orang yang berbeza dari masa umur kita muda2 dulu. Masa masuk universiti di peringkat ijazah sarjana muda, student2 kampung mcm saya ni mcm dapat cultural shock. Tiba2 je tinggal di bandar besar, bebas dari keluarga, tak ada lagi pemantauan dari keluarga.......akhirnya yang terpesong dan tak jumpa jalan pulang terus gagal di dalam pengajian walaupun sebelum ini mereka pelajar yang amat cemerlang di sekolah dulu. Macam saya ni...alhamdulillah, walaupun kena cultural shock jugak tapi masih dapat menggenggam segulung ijazah yang diimpikan tetapi dengan result yang tak boleh nak dibanggakan sangat. So that's why saya tanamkan semangat dan azam untuk tebus kembali semua tu di peringkat master ni pulak. Ini peluang kedua yang saya dapat dan saya tak sepatutnya main2 lagi and hopefully kejayaan saya menjadi satu pendorong untuk anak saya untuk turut serius di dalam pembelajarannya di sekolah.

Okeylah...stop dulu untuk celoteh ni. Till we meet again sebab sekarang nak siap2 untuk ke universiti untuk selesaikan beberapa perkara penting. See ya.....

No comments: