E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Friday, May 10, 2013

Hari Ibu

Assalamualaikum,
Alhamdulillah syukur sebab kita masih dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik oleh ALLAH swt sehingga sekarang.  Sempena menunjukkan kasih sayang kepada kaum ibu, tahun 2013 ni tahun ibu ditetapkan pada 12 Mei 2013. Hmm....berkenaan sambutan hari ibu ni apa yang saya baca, ada yang kata haram disambut sebab bersangkut dengan perayaan asal oleh agama lain untuk tujuan yang bertentangan dgn agama Islam. Wallahualam....saya tak berapa arif tentang perkara ni.
Tapi apa yang saya boleh katakan ialah ia bergantung kepada niat kita. Memangla...untuk menghargai jasa seorang ibu actually tak perlu la kita nak tetapkan 1 hari khas kan sebab memang dah jadi tanggungjawab seorang anak untuk sentiasa menghormati dan membahagiakan kedua ibu bapanya. Cuma....ada kalanya kita terlupa. Kita jadikan tanggungjawab ibu bapa tu sebagai 1 alasan bahawa mmg ibu bapa patut jaga anak2 mereka dgn baik. Dan kadang2 anak2 yang dah bekerja dan tidak tinggal bersama ibu bapa sibuk dengan kerjaya dan keluarga masing2. Jadi....dalam keadaan seperti ini lah hari ibu amat bermakna buat seorang ibu. Walaupun anda hanya memberikan hadiah dan menggembirakan mereka dengan bawa keluar makan atau balik bercuti  setahun sekali, percayalah....ia adalah perkara yang paling menggembirakan buat mereka. Tapi nasihat saya....luangkan lah masa dengan ibu bapa anda sebanyak mungkin kerana mereka lebih tua dari kita. Mereka sudah tak kuat.....tenaga mereka semakin hari semakin berkurangan. Kita tak tahu berapa lama kita mempunyai peluang untuk bersama mereka.
Pada yang masih mempunyai ibu bapa, bersyukurlah. Peluk dan cium lah mereka semasa mereka masih hidup. Ibu saya telah lama meninggal dunia.....kalau lah masa boleh diputar semula saya nak ubah semula kisah hidup saya semasa saya remaja. Tapi.....semuanya sudah terlambat. Cuma apa yang saya harapkan....jika ALLAH memasukkan saya ke neraka atas dosa saya, saya harap anak saya Muhammad Khairun Nazrin akan dapat menarik saya keluar dan memimpin saya untuk ke syurga.........
Ya ALLAH Kau ampunkanlah dosa kedua ibu bapaku dan kau kasihani dan sayangilah mereka dan tempatkanlah ibuku di kalangan orang2 yang beriman dan orang2 yang Engkau sayangi.....

No comments: