E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Monday, July 8, 2013

Rendang ayam negeri Perak

Assalamualaikum....
Alhamdulillah...tinggal lagi 2 hari je sebelum bulan Ramadhan yang mulia menyapa kita. Syukur Alhamdulillah kerana ALLAH s.w.t masih memberikan kita peluang untuk berjumpa dengan bulan Ramadhan dan melakukan ibadah puasa dan juga meningkatkan amalan kita yang lain.
Berbalik kepada tajuk utama entry ni, walaupun rendang ayam ni selalunya saya masak masa pagi hari raya sebagai hidangan wajib tapi tak lah melanggar etika pulak bila saya masak hari ni kan. Rasa macam teringin pulak nak makan, tu yang buat jugak tu.
Resepi yang saya ikut memang resepi yang opah dan mak saya guna bila setiap kali masak rendang ayam dan daging. Dan saya memang tak ubah atau edit langsung resepi tu. Saya kongsi resepi kat bawah ya. Oh ya...disebabkan ini resepi tradisional jadi dia tak ada sukatan2 semua tu tau. Bahan2 dia agak2 sendiri ya.
Resepi:
Stgh ekor ayam
Cabai kering, bawang besar, bawang putih, halia, serai - blender sampai halus.
Daun kunyit.
Kunyit serbuk
Kerisik
Santan
Garam
Asam keping
Semua bahan2 tu masukkan terus dalam kuali. Santan tu biarlah pekat supaya bila dah masak, minyak2 akan kelihatan. Perasakan garam.  Tak payah bubuh bahan perasa sebab gabungan bahan2 tu memang dah sedap. Kerisik cukup la 1 peket beli kat kedai tu. Kunyit serbuk sebagai pewarna nak bagi dia kuning2 sikit. Asam keping dlm 2 keping pun dah cukup nak balancekan semua rasa. Daun kunyit tu kalau malas nak potong halus2 masukkan je sekeping dalam kuali sebab kita nakkan bau dia je. Kacau elok2 bagi bahan2 tu sebati. Masakkan sehingga naik minyak dan agak kering. Kalau suka berkuah janganlah sampai kering sangat. Senang je buat dia kan...

No comments: