E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Thursday, April 3, 2014

Menu tengahari -Chicken Buttermilk

Assalamualaikum. ..

Lapar nya perut. Lepas hantar anak sekolah pagi tadi saya sambung tidur balik..hehehe. ye la kan. Bukan ada anak lain yang nak diuruskan pulak. Satu lagi sebab pening la memikirkan masalah pensyarah ni. Tak pe la...semoga ALLAH s.w.t melembutkan hati beliau.

Bila bangun tidur, perut mula la berkeroncong. Breakfast tak lagi ni. Alaaa...alang2 terus brunch je la kan. Kepala otak ni mula lah berfikir nak makan apa tengahari ni. Nak beli macam malas nak keluar.  Ayam ada dalam peti ais. Kemudian teringat pulak semalam masa saya singgah di rumah puan Ana Suzana, saya berminat la pulak nak try masak Chicken Buttermilk.  Kalau you all nak resepi asal boleh singgah2 blog beliau ya.

Kat bawah ni pulak saya tunjuk cara saya buat. Cuma ada sikit2 la bahan yang saya terpaksa tukar sebab tak ada stok kat rumah ni.

Kat atas ni bahan2 untuk tumis. Potong je halus2 bawang besar, bawang putih, halia. Juga sedikit daun kari.

Ni pulak cili masak dan cili api. Kalau nak pedas bubuh banyak.

Ayam ni saya potong kecik2 kemudian perapkan dengan garam, kunyit, sedikit tepung dan 1 sudu besar serbuk kari daging. Disebabkan kering sangat, saya pecahkan sebiji telur.  Saya perap tak lama pun...dalam beberapa minit je. Lepas tu gorengkan sampai separuh masak. Saya goreng dengan api sederhana kemudian balik2 kan supaya bahagian dalam ayam tu masak.


Dalam periuk/kuali lain, tumiskan butter dalam 4 sudu besar. Guna api perlahan untuk elakkan butter cepat hangus. Tumiskan semua bahan2 potong tadi sampai layu. 

Bila dah layu masukkan susu. Saya tak de fresh milk so saya guna susu sejat je. Susu sejat ni memang dah lemak so pada pendapat saya tak perlu letak lagi kepingan cheesdales. Mcm Ana Suzana dia guna whipping cream dan 2 kepingan cheese. Ikut suka masing2 ya. Cuma saya takut kalau muak pulak makan. Last sekali masukkan ayam yang dah digoreng tadi. Balik-balikkan supaya kuah tu bersalut dengan ayam. Perasakan dengan garam. Saya juga tambahkan sedikit serbuk lada hitam.


Taraa..dah siap. Untuk hidangan ni (dalam 4 org makan) , belanja yang saya keluarkan hanya rm14.00 untuk seekor ayam. Untuk masak ni saya gunakan separuh ayam je. So kos dalam rm7.00. Bahan2 lain memang dah sedia ada di rumah. Murahkan...dan yang penting sedapppp!!!


Semakin sedap bila menamatkan hidangan dengan segelas teh lemon panas. Teh lemon ni saya beli di Bali. Menyesal pulak beli kampit kecik je sebab memang sedap teh ni. Nak bancuh pun senang sebab diorang dah campur siap2 dengan gula pasir. Just tambahkan air panas je...nyamannnnn



No comments: