E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Monday, July 11, 2011

Spaghetti



Salam semua, gambar di atas ni adalah projek last minute malam tadi. Sebenarnya memang malas nak masak dah sebab saya dah makan kat rumah mak mertua lepas balik kerja tadi. Tapi tiba-tiba si bujang tu merengek sebab lapar. Fikiran pun mulalah mencari2 idea apa yang nak dimasak malam2 ni....so, dengan malas bergerak jugak ke dapur. Tengok2 ada pasta mentah yang masih berbaki dari masakan yang lepas. Ada puri tomato. Masih ada lagi daging ayam kisar yang belum digunakan. Dan stok herba oregano serta daun parsly memang sedia ada di dapur. Apa lagi....saya mulalah keluarkan bahan2 dan dalam masa tak sampai 20 minit, spaghetti saya siap. Sedap dan mudah...dan yang penting mengenyangkan.

Bahan2 yang saya gunakan:

1. Pasta kering -rebus dengan sedikit garam

Kuah:

1. Puri tomato dalam tin atau kalau nak senang beli sahaja sos spaghetti yang siap dijual. Ada pelbagai jenama seperti Heinz, Maggi, Prego dan Kimball
2. Oregano
3. Daun Parsley kering
4. Bawang putih - cincang halus
5. Bawang merah - potong dadu
6. Daging ayam kisar Ramly/Azmy
7. Parutan keju (optional)

Cara masak:

Mula2 rebus dulu pasta.

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan bawang besar sampai layu dan naik bau.
2. Masukkan ayam dan kacau sehingga ayam betul2 masak.
3. Masukkan tomato puree, tambahkan air.
4. masukkan garam, gula, oregano dan daun parsley. Kacau sebati. Puan2 kenalah sentiasa rasa masakan untuk seimbangkan rasa garam dan gula. Jika suka boleh letakkan sedikit bahan perasa.
5. Okey...dah siap. Bila nak hidangkan, boleh taburkan hirisan keju jika suka ye.

No comments: