E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Thursday, April 25, 2013

Kuih buah melaka

Assalamualaikum kawan2....
Hari ni saya buat kuih buah melaka untuk minum petang. Ni antara kuih tradisional yang arwah mak saya selalu buat dulu. Adik beradik saya ramai perempuan, 4 orang semuanya. Walaupun saya anak nombor 2 tapi kakak saya duduk dengan opah di kampung sejak dia form 1. Jadi saya macam anak sulung la kat rumah dan adik2 lain kecik2 lagi. So....banyak kerja2 rumah saya la yang kena buat. Dan banyak juga la saya belajar pasal memasak ni dengan arwah mak....cuma rajin dengan tak rajin je la nak buat kan.
Okeylah, berbalik kepada kuih buah melaka ni, nak buatnya senang je. Tak payah nak bersukat beria-ia. Ramuan dia tepung pulut, air daun pandan, gula melaka, kelapa parut dan garam.
Tepung pulut tu bancuh dengan air pandan. Kalau tak de air pandan guna je la pewarna hijau dan perisa pandan. Bancuh sehingga tepung boleh dibentuk bulat2. Agak2 je la kan bila kita uli tu. Berhati-hati bila masukkan air dalam tepung sebab tepung pulut cepat menyerap air. Bila adunan dah sesuai, buat bulat2 kecil dan masukkan inti gula melaka di tengahnya. Bulat2kan semula dan pastikan gula ditutup sepenuhnya dengan tepung. Bila dah habis semua tepung tu, bolehlah kita masak.
Panaskan air dalam periuk. Bila air dah mendidih masukkan buah melaka tadi. Kuih ni boleh diangkat bila dia mula terapung. Bila dah terapung, angkat guna tapis dan masukkan dalam kepala parut yang dah digaulkan dengan sedikit garam. Taraaa.....dah siap. Senang kan. So kat bawah ni saya kongsikan gambar2 ye baru ceria sikitkan nak baca entry ni.

No comments: