E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Tuesday, July 9, 2013

Cerita tentang Novel

Entry kali ni saya nak cerita tentang novel-novel yang telah saya tulis. Actually saya dah tulis 4 buah novel. 2 dengan Tintarona, 1 dengan NHf Media dan yang terbaru dengan Alaf 21. Dan sekarang saya sedang cuba menyiapkan novel saya yang ke-5. Manuskrip tu sebenarnya dah lama dihantar ke Alaf tapi diminta buat pembetulan oleh editor kerana ada beberapa part yang perlu diolah semula. Anyway, saya anggap itu sebagai salah satu cabaran yang saya harus terima untuk membolehkan saya bergelar seorang penulis yang hebat dan terbaik agar dapat berjalan seiringan dengan penulis2 Alaf yang lain seperti Anis Ayuni, Bikash, Aleeya Aneesa, Sharifah Abu Saleem dan ramai lagi.

Hopefully, saya akan mendapat sokongan yang baik daripada peminat2 novel Alaf 21 sekiranya novel terbaru saya diterbitkan nanti.

Mengenai penulisan juga, di sini saya ingin kongsikan serba sedikit pengalaman saya apabila menjadi seorang penulis novel. First of all...apa yang penting ialah "MINAT". Jika tak ada perkataan ini...maka semua yang dibawah ini tak akan berlaku....

Apa yang saya lakukan sebelum mula membuat sesuatu cerita?

a. Mula-mula saya akan berangan atau dalam kata lain berfantasi mengenai cerita yang bakal saya tulis. Saya akan bayangkan jalan ceritanya secara ringkas, siapa pelaku-pelakunya, di mana ia akan berlaku, plot cerita, klimaks dan endingnya. Dan yang paling penting...selain dari mereka2 cerita, saya juga tidak lupa berdoa kepada ALLAH agar dikurniakan ilham dan idea yang baik untuk saya menulis novel yang baik. Ini yang paling penting.

b. Ada kalanya saya biarkan saja cerita itu melayang-layang dalam fikiran saya begitu sahaja kerana selalunya jalan cerita itu akan bertukar-tukar mengikut masa dan tempat dimana saya berada. Ia juga mungkin boleh diadaptasi dari apa yang saya perhatikan berlaku di sekeliling saya.

c. Jika saya dah dapat isi-isi cerita yang bakal saya tulis, maka step seterusnya ialah saya akan menulisnya di atas kertas/buku kerja saya. Saya akan nyatakan nama-nama yang telah saya pilih untuk watak2 dalam cerita saya, pekerjaannya, wataknya, tempat di mana cerita akan berlaku, konflik2 yang ada, dan akhir sekali endingnya. Dan jika saya perlu buat kajian mengenai sesuatu isu yang akan timbul dalam cerita saya, maka saya pasti akan membuatnya. Selalunya saya akan membuat rujukan dengan melayari laman web sahaja. Ia lebih mudah dan menjimatkan masa...

d. Bila dah ada cerita...ok. bolehlah mula menulis. Yang penting kena ada "masa" yang mana kebelakangan ini saya kehilangannya dan sukar untuk saya cari ia untuk membolehkan saya duduk lebih lama di hadapan komputer lebih lama.

Ok...selamat berjaya bagi sesiapa yang mempunya "MINAT" untuk menulis. Aloha.

No comments: