E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Saturday, September 28, 2013

Cerita tentang menjadi penulis

Assalamualaikum wbt......

Salam mesra untuk semua pembaca blog Aini Marisha.

Actually, saya ada jugalah menerima pm dari beberapa rakan atau adik2 yang bertanyakan bagaimanakah ingin menjadi seorang penulis. Ehemm.....malu lah pulak nak bercerita pasal benda ni kan sebab saya bukanlah seorang penulis yang hebat pun berbanding penulis Alaf 21 lain yang lain yang lebih hebat. Huhuhuh...tension jugak kan sebab target nak hasilkan novel setahun sekali macam sukar je untuk direalisasikan. Almaklumlah...saya banyak komitmen lain dan yang paling utama kerja2 di pejabat dan juga tugas2 suri rumahtangga apabila pulang ke rumah. Menulis ni terpaksa saya letakkan di nombor tiga. Nak buat macam mana......saya manusia biasa yang tak mampu nak pulun semua benda. Apa-apapun saya akan cuba yang terbaik. 

Okey, berbalik pada soalan di atas kan. Kat sini saya cuma kongsikan pengalaman saya je lah ya, macam mana saya boleh menjadi seorang penulis. Rata-rata.....saya pasti la hampir setengah daripada penulis akan kata mereka kuat berangan. Hehehee....mula-mula berangan macam mana lah aku ni nak jadi kaya. Nak dapat duit dengan cara yang senang, tak payah guna sangat tulang empat kerat ni kan. Hahaaa......tak de lah kot macam tu. Pandai-pandai jelah Aini Marisha ni kan.

Tapi bab berangan tu memang saya akui. Saya dulu kuat berangan. Saya ingat lagi, sebelum tidur saya akan create cerita-cerita especially kisah pasal remaja-remaja apabila masuk ke universiti nanti. Tapi masa tu berangan je lah kan sebab mana ada duit nak beli mesin taip pun masa tu. Tapi one thing yang saya masih ingat lagi sampai sekarang adalah kisah masa saya kat sekolah menengah. Masa tu saya di tingkatan 5 lah kalau tak silap. Cikgu Alias (cikgu BM masa tu) suruh kami buat karangan tajuk "Kisah yang paling saya tak boleh lupa". Kira-kira macam tu lah tajuknya. Saya telah tulis kisah berkenaan saya jatuh tangga masa kat supermarket sebab masa tu tiba-tiba je blackout. bila lampu dah ada balik, sedar-sedar kat depan saya ada beberapa orang lelaki dan saya dah terjelepuk atas lantai....hehehehe. Lebih kurang begitulah kisah dia. 

Lepas tu Cikgu Alias ni panggil saya ke bilik guru. Dia puji karangan saya dan dia kata saya ada bakat jadi penulis sebab cerita yang saya tulis sangat2 menarik (kata dia lah kan). So dia kata kalau saya memang minat menulis, dia sanggup ajar saya lebih lanjut. Adooiiii mak...bangganya kan. 

Tapi......benda tu berlalu macam tu je. Saya tak kembangkan pun  minat saya tu dan benda tu sepi sampai lah saya masuk Universiti.....and then kerja....and then kahwin...and then jadi ibu. Saya tak boleh nak refresh bila pertama kali saya mula menaip tapi rasanya sekitar tahun 2001. Sedikit sedikit lama-lama tanpa saya sedar saya dah buat 3 manuskrip yang saya taip suka-suka kemudian simpan je dalam komputer untuk bacaan sendiri. Hinggalah pada satu hari saya terdetik untuk cuba nasib menghantar manuskrip saya ke syarikat penerbitan.

Dulu-dulu, masa tahun 2001, 2002 internet ni tak berapa luas penggunaannya. Kat ofis pun line lembap sesangat macam siput b***. So apa yang saya lakukan. Saya beli novel2 yang telah diterbitkan oleh beberapa syarikat penerbitan untuk dapatkan alamat diorang. Saya pun print manuskrip saya dan hantar pada setiap syarikat ni. Cuba-cuba nasib kan. Mana tahu untung sabut, timbullah kan. Tapi saya tak hantar keseluruhan manuskrip ya, saya hantar dalam 10 mukasurat yang pertama je. The truth is...saya memang ada hantar kat pihak alaf 21 masa awal2 dulu tapi tak de jawapan. Senyap sampai sudah. Tapi saya berjaya di syarikat penerbitan yang lain. 3 buah novel pertama saya diterbitkan oleh syarikat lain. Nama novel2 saya tu ialah Saat Mencintaimu, Indahnya Kemaafan dan Pencarian Adleena. Nama pena saya dulu pun lain untuk ketiga2 novel ni. Nama sekarang ni nama komersial yang diberi oleh Alaf 21...sweet kan.

Tapi Alhamdulillah...akhirnya Alaf 21 menerima manuskrip saya yang keempat iaitu Sandaran Hati. Dan seterusnya Usah Menangis Sayang. Dan sejak itulah saya bersama Alaf hingga sekarang. 

Berkenaan dengan cara menulis:

1. Minat menulis mesti ada + rajin. Kalau minat ada tapi malas......faham2 je lah kan. 

2. Niat menulis.......penting ni ya. Dalam Islam, niat ni lah pembuka segala perkara. Nak tahu baik atau buruknya sesuatu perbuatan tu bergantung pada niat kan. Penulis ni sebenarnya macam cikgu jugak. Cuma kami hanya mengajar dengan pena sahaja tak seperti cikgu2 sekolah lain yang berhadapan dengan anak2 murid. Jadi adalah penting penulis meniatkan untuk menjadikan medan penulisan ini sebagai satu dakwah untuk mereka menyampaikan kebaikan kepada pembaca. Tulislah cerita-cerita yang baik, selitkan unsur-unsur nasihat dan kisah2 yang boleh menyentuh jiwa pembaca. Allahuakbar...jika ditakdirkan pembaca tersentuh dengan cerita kita dan tiba2 berubah menjadi yang lebih baik, MasyaALLAH.....pasti kita juga akan mendapat pahalanya kan. Jadi...janganlah menulis hanya kerana nak kaya, nak glamour. Niatlah untuk mendapat keredhaan ALLAH.

2. Beli novel-novel sedia ada, dan ikut cara penulisan mereka terutama macam mana nak buat dialog. Macam mana nak mulakan Bab dan berapa banyak mukasurat yang diperlukan untuk satu2 bab dan sebagainya. Saya kongsikan sedikit info. Selalunya dalam 1 bab, mukasurat adalah lebih kurang 5  sahaja. Tapi kalau nak lebih atau kurang terpulanglah pada penerbit nak terima atau tak kan.

3. Permulaan yang baik adalah sangat penting kerana ia adalah penarik minat utama kepada pembaca. Contohnya kalau orang nak beli majalah. Kalau cover dia gambar CT Nurhaliza...laju je orang belikan. Ce letak pulak gambar Aini Marisha...hhhmmmmm alamat pulang balik la majalah tu kat kilang kan sebab x laku2  hehehe

4. Untuk dialog, selalunya kita akan mulakan dengan ".........................................dan tutup semula dengan "

5. Untuk dialog juga. Jika buat ayat macam ni...

"Ayah nak pergi masjid," maklum ayah kepada Aini yang sedang asyik menonton televisyen.  
Untuk ayat kat atas....yang saya bold kan tu. Saya cuma nak bagitahu kita kena letak koma (,) selepas perkataan masjid tu dan bukannya noktah (.). Ini kerana ayat ni belum tamat lagi.....faham tak. kalau tak faham, saya bezakan dengan ayat kat bawah pulak.

"Ayah nak pergi masjid." Selepas memaklumkan kepada Aini, Yahaya terus keluar dari rumah menunggang motor kapcainya. 

Haaa....faham kan. Untuk dialog ni saya letak noktah. Pasai apa pulak kan? Hehehee...ada yang garu kepala ni. Senang je. Sebab ayat ni dah habis. That's why letak noktah. So kalau kita letak ayat2 macam "ujar ayah......maklum ayah...tanya ayah....jawab ayah......selar ayah...tengking ayah.....

semua ayat2 ni kita kena letak koma (,)  ya.

6. Untuk setiap perenggan baru dan dialog baru, kita akan tab ke depan sikit permulaan ayat/dialog baru ya.

7. Tulis lah sesuatu yang kita tahu atau familiar. Haaa....sebab tu lah saya lebih selesa tulis pasal kawasan negeri Perak sebab kat negeri ni lah saya tahu serba serbinya. Nak tulis pasal negeri lain takut x betul ke jalan2nya nanti gelak di orang Kedah pulak. Tapi tak pe...kalau nak buat pasal negeri lain ke atau nak cerita pasal sesuatu perkara lain, make sure kita buat research betul2 pasal benda yang kita nak tulis tu. Ini untuk memastikan kita tak bagi maklumat yang salah pada pembaca. 

8. Untuk  1 manuskrip novel dewasa selalunya, mukasurat yang diperlukan adalah lebih kurang 350-550 mukasurat. 

9. Tema....ikut pada kehendak penerbit. Yang penting cerita yang ditulis menarik dan akan menarik minat pembaca. Sebab kita sedang berurusniaga sebenarnya dengan  penerbit. So bila berbisnes, keuntungan adalah penting untuk mereka terus berkembang maju. Jadi amat penting untuk kita menghasilkan karya2 yang boleh dijual. 

10. Banyakkan membaca novel2 lain di pasaran terutama yang popular untuk melihat trend yang diminati oleh pembaca sekarang. Tapi elakkan daripada terlampau terikut2 dengan cara mereka menulis sehingga tanpa kita sedar kita terciplak cerita mereka. 


Apa lagi ya.....oh ya. Promosi. Penting jugak ni. Dalam area teknologi maklumat sekarang, tak susah sebenarnya nak buat promosi. Macam-macam laman social ada. Facebook, twitter, blog, instagram dll. Gunakan medan ini sepenuhnya. Lantak  pi lah  kalau orang kata hang pa ngada-ngada sebab asyik nak promote novel. Kalau kita tak promote novel sendiri, ada ke diorang nak tolong promote kan dengan free kan. So....buat tak tau je pada semua komen negative. Sentiasa berfikiran positif ya. MALAYSIA BOLEH dan anda juga BOLEH. Banyak jugak grup2 di fb yang telah dibuka khas untuk review dan promote novel2.

So...itu saja kot. Kepada bakal2 penulis, teruskan usaha anda (peringatan untuk diri sendiri jugak ni). Sama-sama lah kita menetapkan target untuk keluarkan novel banyak2 ya......aminnnnn




1 comment:

Anonymous said...

Perkongsian yg menarik. Slm prkenalan dr saya seorg yg br berjinak-jinak dgn dunia penulisan.Jmpt ke blog sy pula...