E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Sunday, February 23, 2014

AGAR-AGAR GULA MERAH


Assalamualaikum. ...

Hari minggu ni macam biasa, kalau kami tak berjalan ke mana-mana, makanya itu menjadi hari masak2 bagi saya. Mulalah dalam fikiran ni berkira2 nak masak apa sepanjang hari tu. 

Untuk minggu ni, saya masak agar2 gula melaka. Agar2 ni arwah mak saya selalu buat dulu tapi mcm biasa tak ada sukatan tertentu. Main campak2 je bahannya ke dalam periuk. Tapi sekarang ni ramai dah yang bermurah hati berkongsi resepi ni kan. Kita google je dah dpt. Untuk agar2 yang saya buat ni, saya just flash look je kat resepi2 dlm internet tp sukatan ikut sendiri dan ada cara2 saya yang berbeza dari org lain.

Resepi agar2 gula melaka. 

1. 1 peket agar  yg 24gm (saya guna agar2 kering, bukan serbuk. Kalau anda nak guna yg serbuk pun boleh)
2. Gula merah dlm 2 cwn.
3. Saya tambahkan gula pasir utk bagi rasa manis agar2 tu (ikut rasa anda-nak lebih manis, tambahkan gula).
4. Air dlm 5 cawan.

*campurkan semua bahan di atas dan masak atas api sampai gula dan agar2 hancur. Lepas dah hancur, tutup api dan tapis bahan2 ni dlm bekas lain. Lepas tu masukkan semula dlm periuk yg sama dan letakkan atas api semula.

5. Pukul 2 biji telur dgn 2 cwn santan sampai sebati dan curahkan ke dalam agar2 tadi. Kacau biar campuran santan tu menjadi pecahan2 halus. Bila dah menggelegak tutup api dan masukkan dalam bekas yang disukai. 

6. Sejukkan dalam peti sejuk. Bila potong nanti, agar2 tu akan terbentuk menjadi 2 bahagian. Bhgn atas adalah santan dan telur yang terapung dan bhgn bwh adalah agar2. 

Selamat mencuba. Gambar kat bawah masa saya sejukkan agar2 dlm peti sejuk. Tak sabar2 nak post entry ni so x sempat la agar2 ni nak sejuk sebelum boleh dipotong. Nanti bila dah sejuk saya edit balik entry ni ya. Selamat mencuba...




No comments: