E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Sunday, February 23, 2014

AYAM MASAK KARI PEKAT

Assalamualaikum. ..

Saya tak tahu la samada resepi ni memang ada nama tersendiri. Sebab bila saya mula masak cara ni, saya tak rujuk mana2 resepi. Masa tu saya kat Taiping, maknanya dah lebih kurang 7 tahun yg lepas la. Masa tu handfon pun x canggih sangat nak google resepi ni semua. Cuma saya rasa saya mcm pernah makan masakan yg sedap mcm tu tapi saya x ingat kat mana atau x tahu resepinya. So bila masak tu, saya main cuba je masukkan bahan2nya. Actually x lah susah sgt pun nak masak ni, caranya lebih kurang masak kari je tapi x masukkan santan dan saya tambahkan gula supaya terasa manisnya. Mula2 tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih. Kemudian bawang putih, halia, bawang merah pulak kena tumis betul2 garing sehingga naik bau. Begitu juga dengan rempah kari.  Masukkan daun kari dan asam keping. Asam jawa pun boleh. Tumis dan masak hingga naik bau dan naik minyak....lepas tu baru masukkan ayam. Bila ayam dah masak baru tambahkan gula. Rasakan garamnya ya. Memang sedap....


No comments: