E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Monday, March 17, 2014

UMUM - ISU MASALAH REMAJA MASA KINI



Felixia Yeap:
"SALAH satu sebab mengapa saya tinggalkan hidup dahulu dan bertekad menutup aurat dan mengenali agama adalah kerana saya dah serik melihat kawan-kawan saya yang asyik bergelumang dadah, parti-parti liar, serta mabuk tidak tentu arah," kata bekas model, Felixia Yeap hari ini berkenaan kejadian yang menimpa enam peserta konsert Future Music Festival Asia (FMFA) 2014 yang maut akibat mengambil dadah ketika menyertai konsert tersebut.

Menurutnya, perlakuan tersebut telah memperlihatkan bahawa seseorang itu seperti tiada haluan dalam hidup dan merugikan diri mereka sendiri.

"Pada pandangan saya mereka ini seperti tiada haluan hidup.

"Secara jujurnya, walaupun susah untuk dipercayai, saya memang tidak minum walaupun dari dahulu lagi, atau terikut-ikut sekali dengan semua itu.

"...tetapi setakat melihat kehidupan orang di sekeliling saya seperti itu, sudah cukup membuatkan jiwa saya merasa kosong.

"Semoga kita boleh ambil iktibar dari kejadian FMFA yang telah meragut beberapa nyawa baru-baru ini," katanya yang dipetik menerusi akaun Facebooknya.

Kelmarin, enam individu termasuk seorang pelajar dari sebuah Universiti di Utara tanah air maut dan tiga kritikal disyaki akibat pengambilan dadah secara berlebihan ketika berhibur di Konsert FMFA yang dianjurkan di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Mereka ialah Kamal Zekry Kamal Basha, 22; Victor Wong E Hern, 26; Sabreena Kamaruddin, 21; M Suresh, 28; Syazana Sohaime, 23, dan Nor Faizza Mohd Wazir, 27.

Dua orang yang kritikal ialah warga Singapura dan seorang lagi warga tempatan, dalam linkungan umur 19 dan 27 tahun yang kini menerima rawatan di PPUM dan di PPUKM.

Untuk membaca keratan akhbar Sinaran Harian ini, boleh klik link di bawah.
AMBIL IKTIBAR KEJADIAN DI BUKIT JALIL

Berkenaan isu ini, pada pendapat saya ibu bapa adalah orang yang bertanggungjawab untuk mendidik anak2 dan mencorakkan perlakuan anak2 mereka sejak dari sejak mereka dilahirkan. Jika ibu bapa sendiri mengatakan "tak apa" jika anak berpakaian tidak menutup aurat, atau "biarlah" jika melihat anak2 mereka bergaul bebas dengan kawan2.... Dalam keadaan begini, adakah adil jika selepas itu mereka menunding jari dan meletakkan  pula punca kesalahan ini pada pihak lain?.  Semua ibu bapa kena lebih memainkan peranan penting dlm mendidik anak2 mereka terutama dalam zaman yang serba mencabar ini. Ajar anak dan maklumkan mereka apa yang diharamkan oleh agama. Arak itu haram! Dadah itu haram! Berdua2an dengan lelaki atau wanita yang belum berkahwin itu juga haram!!. Jika dulu kita telah melakukan kesalahan yang sama, janganlah biarkan anak2 kita mengulang perkara yang sama. Biarlah generasi kita menjadi generasi yang lebih baik di masa hadapan.

Kita mesti berusaha dan ambil langkah segera utk mengubahnya dan bukan sekadar mengutuk atau bercakap benda buruk di laman sosial sedangkan anak2 kita di rumah kita tak nasihatkan.

Doa saya semoga semua manusia yang beragama Islam akan berubah mengikuti cara dan perwatakan Rasulullah s.a.w yang sebenarnya. Wahai ibu bapa, kita memang boleh menjadi ibu bapa yang open minded tetapi open minded tu ada had dan batasannya. Yang perlu ditutup, masih perlu ditutup. Ajar anak2 kita untuk sentiasa menutup aurat. Sebab anak2 ini adalah bekalan yang akan kita tinggalkan di dunia selepas kita mati nanti. Ajarlah anak2 kita untuk mengaji Al Quran sebab kita nak anak2 kita ni bantu untuk terangkan dan luaskan kubur kita selepas kita mati nanti. Kalau kita ajar anak2 kita dengan disko dan perkara2 yang lebih membawa dosa, kita takut bila mati nanti kita tak mampu nak tahan segala siksa kubur yang sedia menanti.   Wallahualam....

No comments: