E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Tuesday, October 10, 2017

PETIKAN NOVEL HARAPAN - PROLOG

Di bawah ini saya sharekan beberapa petikan Bab yang ada dalam Novel Harapan

Prolog

“A
ku terima nikahnya Rania Suri binti Ismail dengan mas kahwinnya RM2,000-00 tunaiiii.”

Pak Yaakob merangkap Tok Kadi yang menikahkan pasangan itu memandang dua orang saksi yang mengapit di kiri dan kanan pengantin lelaki bagi memohon pengesahan lafaz nikah.

“Sah”

“Sah”

“Alhamdulillah…” Taufiq Hidayat meraup wajah tanda syukur. Sempat lagi dia menjeling wajah isterinya apabila dia bersalam dengan saksi yang berada di sebelah kanannya. Cantik! Jelita! Ayu! Tidak tahu bagaimana lagi hendak digambarkan wajah Rania pada hari itu yang baru sahaja sah menjadi suri hidupnya.

Taufiq Hidayat cuba mengintai sinar gembira di mata Rania namun isterinya itu hanya tunduk. Perasaan Taufiq Hidayat tersentuh apabila dia melihat Rania mengesat air mata yang mengalir di pipi. Mahu rasanya dia pergi mendapatkan Rania untuk mengelap air mata yang mengalir. Dia sudah berjanji dengan dirinya sendiri bahawa dia tidak akan sesekali mahu melihat Rania bersedih lagi. Jadi untuk apakah air mata itu di waktu ini? Adakah Rania tidak gembira dengan penyatuan ini? Ahh…tidak mungkin. Taufiq Hidayat cukup pasti itu adalah air mata penuh kesyukuran. Dan ia terbukti apabila akhirnya Taufiq Hidayat ternampak sinar bahagia di mata Rania apabila isterinya itu mengerlingnya sekilas.

Alhamdulillah…, perjalanan majlis pernikahan mereka berjalan lancar dan telah selesai tanpa sebarang masalah. Jam sekarang sudah menunjukkan pukul 9 malam. Ibu dan ayah Rania sudah masuk ke dalam bilik untuk tidur kerana kepenatan seharian melayan tetamu. Saudara mara yang lain begitu juga. Ramai yang telah pulang ke rumah masing-masing dan ada juga yang bermalam di rumah mereka.
“Assalamualaikum…”

Taufiq Hidayat memberikan salam apabila masuk ke bilik tidur. Pada waktu itu Rania sedang mengemaskan baju-baju yang telah dipakai semasa majlis tadi.

“Waalaikummussalam….” Rania menjawab salam kemudian menoleh sekilas ke arah Taufiq Hidayat yang kini menjadi suaminya. Senyuman manis bersama hati yang dipenuhi debaran terukir di bibir merah Rania.

Ketika itu wajah Rania polos tanpa sebarang alat solekan. Segala alat solek yang menyaluti wajahnya di siang hari telah dicuci bersih. Rambutnya yang lurus dan panjang separas bahu dilepaskan sahaja. Taufiq Hidayat sangat terpukau dengan kecantikan Rania. Ini pertama kali dia melihat rambut Rania dan dia jatuh cinta lagi entah yang ke berapa kali. Wow! Wow! dan Wow! yang entah ke berapa kali meletus di dalam hatinya. Terpukau dan terpaku dengan kecantikan wanita di hadapannya. Betapa bertuahnya dia rasakan di waktu ini kerana dapat menjadikan Rania miliknya.

“Abang!!!” Panggilan beberapa kali dari Rania mengejutkan Taufiq Hidayat dari keadaan terpukau itu. Dia malu sendiri dengan igauan yang tidak henti-henti.

“Ya sayang…”

Terpacul perkataan itu buat pertama kali di bibirnya. Rania terkedu dan merah padam mukanya apabila mendengar perkataan yang tajam menusuk hatinya. Taufiq Hidayat pula terus berpaling ke belakang, menyembunyikan wajahnya yang kepanasan. Walaupun mereka telah sah menjadi suami isteri namun perasaan malu masih menebal antara mereka.

Rania duduk di birai katil selepas menyimpan semua barang perhiasan ke dalam kotak di atas almari cermin. Gelang emas di pergelangan tangan kanannya dipintal-pintal dengan debaran dan desah yang tidak mahu hilang. Walaupun ini adalah perkahwinan keduanya, namun lelaki yang akan menyentuhinya buat pertama kali pada malam ini adalah lelaki yang berbeza. Debaran yang dirasakannya pada malam ini tetap sama, Sama seperti malam pernikahannya dengan Hazlan. Rania terkejut…, ada air mata yang mengalir membasahi pipinya. Cepat-cepat disekanya…, tidak mahu ia dilihat oleh Taufiq Hidayat. Biarlah lelaki itu memiliki hatinya yang telah terubat sepenuhnya akibat kedukaan lalu. Rania berjanji dengan dirinya untuk membahagiakan Taufiq Hidayat dan menjadi isteri yang solehah sehingga ke syurga.

Taufiq Hidayat pula masuk ke bilik air untuk menenangkan diri sebentar. Degupan jantungnya sudah seperti kereta api laju…, jika tiada tulang rusuk yang menjadi sangkar, sudah pasti degupan jantungnya akan kelihatan jelas di kulit dadanya. Berdebuk debak sehingga dia sendiri lemas.
“Tak ada salahnya aku nak panggil sayang. Dia kan isteri aku…” Taufiq Hidayat cuba meredakan perasaan gugup dan gemuruh yang menguasai diri.

“Bertenang Taufiq…, kau suami. Kau adalah nakhoda. Kau adalah ketua keluarga. You can do it!!!”  Hati dalaman Taufiq Hidayat tidak henti-henti memberi kata-kata perangsang.

Taufiq Hidayat menarik nafas panjang, mengelap peluh di wajah kemudian menghembuskan semula nafasnya perlahan-lahan. Ya!!! Dia telah bersedia untuk ke langkah yang seterusnya. Telah lama dia menunggu saat ini iaitu untuk menjadikan Rania miliknya secara lahir dan batin.

Dengan lafas Bismillah, tangan Taufiq Hidayat mengenggam tombol pintu bilik air. Dia terus memutar tombol pintu itu sambil membayangkan wajah isterinya yang jelita, yang penuh menggoda dan sudah pasti sedang menunggu kehadirannya. Dengan memandang sekilas wajahnya di cermin serta merapikan rambutnya ke belakang, Taufiq Hidayat menarik daun pintu bilik air dengan sepenuh hati dan dengan dada yang dibidangkan…..

“Kringgggggg!!! Kringgggg!!!! Kringgggg!!!” tiba-tiba kedengaran satu bunyi yang amat nyaring. Sangat-sangat membingitkan telinganya. Taufiq Hidayat menekup kedua-dua telinganya….
‘Bunyi apa pulak tu?!’ Taufiq Hidayat cuba mengenalpasti bunyi yang menganggu konsentrasinya. Matanya tiba-tiba terbuka luas. Dia terus memerhatikan sekeliling. Cuba mencari isterinya Rania tetapi….

“Ahhhhhh!!!!” Taufiq Hidayat menjerit dengan perasaan kecewa.

“Aku mimpi rupanya!!!!” Taufiq Hidayat cuba sedaya upaya memejamkan matanya semula tetapi walaupun beberapa kali dia mencuba, tetapi masih juga gagal untuk lena. Wajah Taufiq Hidayat kelat. Bibirnya memuncung. Dia mencapai bantal panjang dan terus memeluknya dengan perasaan kecewa dan muka yang monyok.


“Padan muka kau Taufiq. Dah tua-tua macam ni baru nak bercinta…..huhuhu…, Rania…I miss you Rania,” rintih Taufiq Hidayat. 

No comments: