E BOOK IRFAN KHAIRI

7.0 Is Here!
iDevAffiliate 7
Price: $99.99 USD



more information

Tuesday, September 3, 2013

Perjumpaan Penulis-Penulis Grup Buku Karangkraf




Assalamualaikum semua....

Perjumpaan ni actually dah pun berlaku beberapa hari yang lepas iaitu pada 31hb Ogos 2013 bersamaan dengan hari kemerdekaan negara yang ke 56. Sebelum pihak Karangkraf nak confirmkan tarikh perjumpaan memang pening jugak lah pihak penganjur sebab bukan senang ya nak kumpulkan semua penulis mereka dalam satu masa. Ada yang boleh datang, ada yang tak boleh. Ada yang mintak tarikh lain...dan akhirnya nasib baik jadi jugak pada 31hb Ogos tu sebab kalaulah penganjur pilih tarikh 7hb September mesti saya tak dapat nak join majlis tu.

Seronok dapat jumpa rakan-rakan penulis sebab sebelum ni kami hanya mengetahui perkembangan aktiviti menulis masing-masing melalui facebook, blog dan grup novelis alaf sahaja. Sebenarnya lama jugak perjumpaan seperti ni tak dibuat. Seingat saya sejak saya jadi penulis dengan alaf, ada 2 kali kot dan dah lama dah perjumpaan macam ni pernah dibuat.

Berkenaan dengan perjumpaan ni, bukan sahaja saya rasa seronok sebab dapat berjumpa dengan rakan penulis lain, tetapi kesronokan juga bertambah kerana dapat mendengar taklimat daripada CEO Grup Karangkraf dan pegawai-pegawai yang lain seperti Puan Firdaus, Puan Sri Diah dan pegawai2 bertanggungjawab dalam bidang masing2 seperti bahagian jualan dan promosi serta royalti.

Di sini saya jugak nak mengambil peluang untuk berkongsi sedikit sebanyak info yang saya  perolehi sepanjang majlis tersebut. Saya cukup tertarik dengan ucapan yang diberikan oleh CEO iaitu Tuan Haji Hussamuddin yang mana kata2 beliau membuatkan saya rasa semakin bersemangat untuk menulis dan juga rasa sangat bersyukur kerana memilih ALaf 21 sebagai syarikat yang menerbitkan novel saya. Alhamdulillah.....

Antara sebab kenapa saya rasa bersyukur adalah:

1. Pihak Alaf 21 amat mengambil berat tentang isi kandungan novel yang ditulis. Walaupun mereka adalah peniaga dan pasti mahukan keuntungan dalam perniagaan mereka namun mereka tidak akan mengambil mudah berkenaan isu atau unnsur lucah dalam mana2 novel yang mereka terbitkan. Benda yang baik selalunya akan kekal lama.....

2. Tuan Haji juga memaklumkan bahawa penulis juga boleh berdakwah melalui penulisan. Oleh itu penulis perlulah menyampaikan perkara-perkara yang baik kepada pembaca. Jika pembaca yang membaca tiba-tiba berubah menjadi baik, sudah pastilah penulis akan mendapat pahala atas buku yang ditulis.  Ini adalah simpanan dan saham buat penulis di akhirat nanti.

3. Kita hendak berjaya di dunia dan pada masa yang sama nak masuk syurga.

4. Grup Buku Karangkraf  adalah satu2nya syarikat swasta yang mempunyai surau di dalam kawasan mereka dan diiktiraf untuk boleh mendirikan solat Jumaat di situ.

5. Perniagaan mereka adalah berlandaskan syariah.....mereka telus dalam setiap urusan perniagaan antara syarikat dan penulis. Royalti penulis dibayar 4 kali setahun.

6. Mereka berusaha keras untuk mempromosikan buku penulis2 mereka.

7. Grup Buku Karangkraf  telah melangkah ke hadapan lagi dengan menerbitkan Al-Quran dan terjemahan2 Al-Quran.

8. Mereka tidak berat sebelah dan cuba bersikap seadil mungkin kepada setiap penulis mereka di Alaf 21, Buku Prima dan Karya Bestari.


Setakat ni, perkara2 di atas adalah yang saya dapat ingat semula hasil pertemuan penulis2 yang lepas. Doa saya semoga ALLAH (s.w.t) memberkati usaha murni pihak penerbit. Saya juga berdoa semoga ALLAH (s.w.t) menerima usaha saya untuk menyampaikan kebaikan melalui penulisan.  Hanya ini sahaja yang dapat saya sumbangkan sebagai bekalan saya di akhirat nanti.





Puan Sri Diah - orang kuat Alaf 21

Tuan Haji Hussamuddin- CEO 







No comments: